Grup d’investigació de xarxes socials: projecte centrat en l’estudi de l’ús de xarxes socials per a l’educació superior. Aquest estudi gira entorn de dos objectius: identificar, estudiar i conèixer l’aplicació de les xarxes socials més adients per a la comunicació entre professors i alumnes dins la seva dinàmica de classe; i l’estudi, la identificació i l’aplicació de xarxes socials que ajudin els docents dins la seva pràctica d’investigació.
21 de setembre de 2011

Facebook i educació: experiències


L'ús generalitzat de les xarxes socials entre els estudiants juntament amb les possibilitats que ofereixen ha donat lloc a noves experiències que inclouen aquestes eines amb distintes finalitats en el camp de l’educació.

Facebook és una de les xarxes socials completes que més èxit ha tingut i que més aplicacions comença a tenir en l’entorn educatiu, gràcies a algunes de les característiques com ara una interfície senzilla, un nombre prou alt d’ultilitats que permeten distribuir fàcilment la informació i accedir a allò que ens interessa.

En ser Facebook la xarxa social més usada al món, han estat moltes les institucions educatives i els professors que s’han interessat per aquesta en el món educatiu des de distintes perspectives.

Ús institucional divulgatiu:

Podem trobar experiències que van des de l’ús institucional per part d’una universitat amb finalitats divulgatives, fet que cada cop va en augment en el món de l’educació, principalment als Estats Units, on l'utilitzen, entre d'altres coses, per reclutar estudiants, i que a l’Estat espanyol ja té un nombre elevat de participants, com ara la Universitat Politècnica de València, UdG o la UB.

Docents:

Passant per aquells grups de docents i educadors que cerquen posar en comú experiències i informació en una matèria determinada, com és el grup dels mestres d'Educació Física del País València.

O d'altres que reflexionen sobre l''ús i les possibilitats a l'educació superior de Facebook, que és mitjà de comunicació i objecte de reflexió alhora, aquest és cas del grup Teaching & Learning with Facebook creat per B. J. Fogg, professor i  investigador de la Universitat de Stanford i director del Stanford Persuasive Tech Lab, un dels projectes del qual és Psychology of Facebook

Assignatures:

I, finalment, tenim aquelles experiències que van destinades a experimentar en la relació ensenyament-aprenentatge mitjançant la incorporació de Facebook com a eina per a una matèria concreta.

Alguns exemples: 
En aquests casos els grups de la xarxa pretenen ser un recolzament de la presencialitat per a l’estudi d’idiomes estrangers, la qual cosa permet alhora la pràctica delss alumnes pel fet d'haver de llegir i escriure en la llengua usada, a banda de les activitats que es vagin proposant. Cal dir que la matèria d'idiomes té un ús relativament alt a Facebook en comparació amb d'altres.


Per acabar, citarem el projecte de la London School of Business, que aquest 2011 ha presentat el primer MBA recongut internacionalment que s'impartirà a través d'una aplicació de Facebook.


Per bé que aquest ús és molt recent i no se’n poden treure conclusions molt definitives, els introductors d’aquesta xarxa social en els seus estudis en fan valoracions molt positives.

20 de setembre de 2011

SocialGo, crea la teva pròpia xarxa


Aquesta xarxa va ser creada a la Gran Bretanya el 2007 i, en un començament, apareix com a competència de Ning, molt usada per aquells que volen crear grups privats, però que actualment és de pagament.


SocialGO és un servei que possibilita crear la pròpia xarxa social. Això fa que la xarxa creada estigui aïllada i garanteix la intimitat dels seus membres, la qual cosa es útil si tractam amb menors o si ens sentim intimidats per espais més públics i no aïllats del tot, com pot ser Facebook.

Aquest servei ofereix una versió gratuïta i una de pagament, la de pagament, òbviament, té més funcionalitats, com el servei de videoconferència, un repositori de documents, així mateix possibilita personalitzar molt més la interfície.

Quant a la gratuïta, ofereix uns serveis semblants a altres xarxes socials completes, com ara: fotos, àudio, comunicació entre usuaris (xat, correu), bloc, gestió de membres i grups...
                                                                                                                               
J. J. de Haro ens mostra en un esquema alguns avantatges i desavantatges d’aquesta eina:




Aquí teniu una guia que us explica com crear la vostra pròpia xarxa amb SocialGo.

Fitxa Social.go
15 de setembre de 2011

Tuenti, una xarxa social juvenil




Tuenti és una xarxa social que té un especial èxit entre el jovent. En menys de tres anys, s’ha convertit en el lloc web amb més tràfic d'Espanya i en una de les pàgines, que funcionen amb invitacions, més gran del món.

No hem aprofundit en l'estudi d'aquesta xarxa, ja que en l’àmbit universitari són menys les recerques, grups i propostes educatives que s'hi han desenvolupat. Tot i que es podrien dur a terme, perquè té possibilitats, pel seu caràcter juvenil, creiem que no s’han desenvolupat tant com és en el cas de Facebook.

Així i tot, ens agradaria destacar que, tal com digué Linda Castañeda (@lindacq), conèixer com es mouen, què fan, què diuen i què pensen els nostres joves a la xarxa ens pot donar moltes pistes de com són, com processen i com hauríem d’enfocar el model educatiu, per la qual cosa, a través de Tuenti podem conèixer un poc més a l’actual alumnat de l’institut i el futur alumnat de la universitat.

Tengo una pregunta para Tuenti

Tengo una pregunta para Tuenti from FICOD 2008 on Vimeo.

Fitxa de la xarxa social
Fitxa TUENTI
6 de setembre de 2011

Antonio Fernández-Coca


Antonio Fernández-Coca professor d'universitat, escriptor, creatiu, comunicador i il·lustrador; ens va fer una xerrada per compartir la seva experiència amb l'ús de les xarxes socials enla seva labor docent.
Fernández Coca és present a diverses xarxes o softwares socials com Facebook, Linkedin, Twitter, Flickr, YouTube, Instagram (fernadezcoca)... i el fet que els alumnes siguin usuaris habituals de Facebook va fer que, durant el curs 2010 2011, es decidís a incloure la xarxa social per  treballar la seva assignatura.

L'assignatura ja comptava amb el seu espai a Moodle, i també té una pàgina web, desenvolupada amb Worpress; però el polifacètic professor va pensar d'emprar Facebook per estar més en contacte amb els seus alumnes, per ficar-se al seu món. Va crear una pàgina de Facebook emprant Wallpaper. Per a ell, la comunicació a través del Facebook és com anar al bar i dir-los que hi ha novetats a la seva web. El que sí es important és com tancar els perfils, a fi de no infringir la normativa de privacitat, i no compartir coses que no volem compartir. El Facebook és un enllaç al que hi ha a fora de l'aula, al món exterior.
A la seva pàgina de Facebook Marcando Marca, els alumnes troben diferents recursos per l'assignatura; vídeos ordenats, fotos (li agrada fer fotos de les explicacions de la pissarra i compartir-les).

Demanat com troba la experiència, ens va dir que l’alumnat ha passat a ser més actiu. A la seva pàgina web i a la pàgina del Facebook fa servir altres xarxes o softwares socials com Twitter o a el seu canal de YouTube i fotos a Flickr.
També cal esmentar que ensenya als alumnes a crear un perfil professional a LinkedIn, i els dóna idees per tenir-lo actualitzat, amb vista a futures feines, com tenir enllaçat el perfil de LinkedIn a un bloc professional on es comenten articles, conferències, participacions a congressos; amb interès professional.